Η ναυτιλιακή κρίση και οι γερμανικές τράπεζες

Δημοσιεύτηκε στις 15/02/2017 στην κατηγορία Οικονομία

της Διπλανής

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία δεν έχει ανακάμψει από το 2008 κι αυτό αποτελεί ιδιαιτέρως κακή είδηση για τις γερμανικές τράπεζες.

 

Από γεωπολιτική σκοπιά σπάνια μπορούμε να πούμε ότι συμβαίνουν μεμονωμένα γεγονότα. Στις 9 Φεβρουαρίου ωστόσο, το περισσότερο μελάνι που χύθηκε για τις γερμανικές τράπεζες και τη ναυτιλιακή βιομηχανία ήταν για να παρουσιάσει ξεχωριστά περιστατικά που είχε το καθένα τη δική του βαρύτητα. Ταυτόχρονα όμως, μόνο αν τα εξετάσει κανείς ως κομμάτια μέσα σε ένα μεγαλύτερο κάδρο, θα μπορέσει να καταλάβει πλήρως τη σημασία τους. Ούτως ή άλλως, όπως εξηγούν αναλυτές, υπάρχει μια εγγενής σχέση μεταξύ του εμπορίου, της ναυτιλίας και των τραπεζών δεδομένης της αλληλεξάρτησης των δραστηριοτήτων τους.

 

Πατήστε ΕΔΩ για να γραφτείτε στο newsletter του Politically. Είναι απλό κι εύκολο να μαθαίνετε πρώτοι, πού πάνε τα πράγματα...

 

Έτσι λοιπόν, η Γερμανία ανέφερε το μεγαλύτερο πλεόνασμα εμπορικού ισοζυγίου στον κόσμο καθώς οι εξαγωγές της ξεπέρασαν τις εισαγωγές κατά 253 δισεκατομμύρια ευρώ. Η βασική ανάλυση λέει πως η Γερμανία και εξαιτίας της γεωγραφίας της κατάφερε να γίνει ο μεγαλύτερος εξαγωγέας και μια από τις πλέον ευημερούσες χώρες του κόσμου. Μιλάμε για μια χώρα της κεντρικής Ευρώπης με πρόσβαση στη Βόρεια Θάλασσα και στη μοναδική κοίτη που σχηματίζεται από τους ποταμούς Ρήνο, Έλβα και Δούναβη.

 

Η εύκολη πρόσβαση στις θαλάσσιες μεταφορές σημαίνει φθηνές μεταφορές και κατ' επέκταση αποτελεί παράγοντα που βοηθάει τις εξαγωγές. Ταυτόχρονα όμως, η αύξηση των γερμανικών εξαγωγών δημιούργησε τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη των λιμανιών και άλλων υποδομών για τη μεταφορά σε ποτάμια και θάλασσες. Η ανάπτυξη της ναυτιλίας είναι συγχρονισμένη με αυτού του τύπου το εμπόριο. Η Γερμανία αντλεί σήμερα περίπου το 47% τους ΑΕΠ της από τις εξαγωγές. Αυτό σημαίνει πως η σταθερότητά της εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη δυνατότητα άλλων χωρών να αγοράζουν γερμανικά προϊόντα. Επίσης, το γεγονός ότι το γερμανικό ισοζύγιο τρεχουσών συναλλαγών σημείωσε το υψηλότερο πλεόνασμα στον κόσμο το 2016, ξεπερνώντας την Κίνα, υπογραμμίζει το πόσο εκτεθειμένη σε έξωθεν επιρροές είναι η Γερμανία.

 

Οι δραματικές συνέπειες που είχε στις γερμανικές τράπεζες η παγκόσμια ύφεση στη ναυτιλιακή βιομηχανία, οφείλονται στο γεγονός ότι έχουν χορηγήσει δεκάδες δισεκατομμύρια δολάρια ως δάνεια σε ναυτιλιακές εταιρείες.


Σύμφωνα με το Reuters οι γερμανικές τράπεζες είναι πίσω από το 1/4 των συνολικών δανείων 400 δισ. δολ. που έχουν λάβει οι ναυτιλιακές εταιρείες. Στο πλαίσιο αυτό, είναι οι περισσότερο εκτεθειμένες από τις τράπεζες σε οποιαδήποτε άλλη μεμονωμένη χώρα, από την άποψη των εκκρεμών χρεών.


«Οι γερμανικές τράπεζες έχουν χορηγήσει δάνεια 100 δισ. δολ. στις ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ το σύνολο των δανείων από όλες τις τράπεζες ανέρχεται στα 400 δισ. δολ.» δήλωσε ο Dagfinn Lunde πρώην στέλεχος της γερμανικής DVB Bank.


«Οι γερμανικές τράπεζες έριχναν χρήματα στον ναυτιλιακό τομέα όταν η δραστηριότητα ήταν ζωηρή και η οικονομία κινείτο. Όταν οι τιμές υποχώρησαν, έμειναν εκτεθειμένες σε τεράστιο τοξικό χρέος» επισημαίνει στέλεχος νορβηγικής ναυτιλιακής εταιρείας. 


Ωστόσο, η επιδείνωση των συνθηκών στον ναυτιλιακό τομέα έχει αναγκάσει κάποιους εφοπλιστές να αδυνατούν να καλύψουν τις υποχρεώσεις, με αποτέλεσμα να είναι απίθανο για πολλές τράπεζες να δουν πλήρη απόδοση των επενδύσεών τους. 


Κι αυτό είναι κάτι που θα μπορούσε να αναγκάσει τις τράπεζες να πουλήσουν το χρέος σε distress funds ή να διαγράψουν κάποια από τα δάνεια τους.


Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι δυσκολίες στον τομέα της ναυτιλίας ήρθαν σε μια στιγμή που οι ευρωπαϊκές τράπεζες αντιμετωπίζουν ήδη προβλήματα λόγω της υποτονικής οικονομίας αλλά και τις απαιτήσεις από τις αρμόδιες αρχές που επηρεάζουν την κερδοφορία τους.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει τη μεγαλύτερη ύφεση από ποτέ, καθώς το διεθνές εμπόριο επιβραδύνεται. Περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου μεταφέρεται δια θαλάσσης. μΟ νοτιοκορεάτικος ναυτιλιακός κολοσσός Hanjin (κατέθεσε αίτηση πτώχευσης στις 31 Αυγούστου 2016) είναι το τελευταίο θύμα σε μια κρίση που επιδεινώνεται από ένα πλεόνασμα πλοίων, πολλά από τα οποία κατασκευάστηκαν πριν από τη χρηματοπιστωτική κρίση, όταν η παγκόσμια οικονομία ήταν υγιής.

 

Σε αυτό το διεθνές περιβάλλον, η Γερμανία επιχείρησε να αυξήσει τις εξαγωγές της προς άλλους προορισμούς. Ρωσία, Μέση Ανατολή και Κίνα αγωνίζονται να κρατήσουν σταθερή την οικονομία τους ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες είναι η μόνη χώρα που έχει επιτύχει πραγματική, έστω και αργή ανάκαμψη από το 2008. Γεγονός παραμένει πως λόγω της παγκόσμιας επιβράδυνσης του εμπορίου και των επενδύσεων, η ναυτιλιακή βιομηχανία είναι άμεσα εκτεθειμένη στα τεράστια προβλήματα που ανακύπτουν ως συνέπεια.

 

Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία δεν αναμένει φέτος μια ισχυρή ανάκαμψη ή ενίσχυση της ζήτησης. Κατ’ επέκταση όσο είναι περιορισμένα τα κέρδη θα είναι όλο και πιο δύσκολη η εξυπηρέτηση δανείων και οι τράπεζες θα διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο να υποχρεωθούν σε διαγραφή χρεών.

 

Αν και μέχρι τώρα  δεν έχει απειληθεί η σταθερότητα του γερμανικού τραπεζικού συστήματος από τα πιστωτικά προβλήματα λόγω της κρίσης στη ναυτιλία, η επιτάχυνση των απωλειών, δείχνει κι από μια ακόμη πλευρά την ενισχυόμενη ευπάθεια του γερμανικού τραπεζικού τομέα στις παγκόσμιες αγορές. Αυτό είναι ένα ακόμη θέμα που προστίθεται στον κατάλογο με τα προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσει το γερμανικό τραπεζικό σύστημα και μια άλλη ένδειξη της ολοένα και πιο εύθραυστης κατάστασης της γερμανικής οικονομίας.-

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ:

 

Η ιστορική ομιλία της Τερέζα Μέι: Το brexit οδηγεί στην Παγκόσμια Βρετανία

 

Σε πλήρες αδιέξοδο το πολιτικό μας σύστημα

 

Τι έχασε η Ελλάδα στο Κυπριακό με το σχέδιο Άτσεσον, τι κέρδισε με το Σχέδιο Ανάν

 

Η Μεγάλη Μεταρρύθμιση

 

Έχει μέλλον το διεθνές εμπόριο;

Γράψτε την άποψή σας

Politically Newsletter

Κάντε κλικ εδώ για να εγγραφείτε στο newsletter μας

Δημοφιλέστερα άρθρα

Τι σημαίνει για τον κόσμο η εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ

Ούτε μια «συγνώμη» δεν θα ακουστεί για το Βατοπέδι;

Ποιος έφερε και ποιος διατηρεί τον ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία;

Η Μεγάλη Ληστεία της Ελλάδας 1981-2011

Πώς ένας φθαρμένος, αυταρχικός πολιτικός επιβίωσε ενός καλά οργανωμένου πραξικοπήματος

Πρέπει να παραδώσουμε τους Τούρκους πραξικοπηματίες, ή όχι;

Η πραγματική επιδίωξη του Τσίπρα από το χθεσινό διάγγελμα

Η Ευρώπη από την αρχή, τώρα!

Τι ακριβώς σημαίνει «τίποτα δεν θα σταματήσει την κυβέρνηση», κυρία Γεροβασίλη;

Με κάλπες θα απαντήσει ο ΣΥΡΙΖΑ σε μια δυσμενή απόφαση της Δικαιοσύνης για τα κανάλια!

Η εκλογή Τραμπ και η αδυναμία των Ελλήνων πολιτικών να καταλάβουν τι συνέβη...

Όλη η αλήθεια για το έλλειμμα του 2009 σε πέντε ερωτήσεις- απαντήσεις

Γι αυτούς τους πέντε λόγους, η προεδρία Τραμπ θα είναι καταπληκτική

Το ΠΑΣΟΚ είναι εδώ... κι εκεί...

Πάει κι αυτή η ευκαιρία...

all rights reserved | developed & hosted by Jetnet ©